Учись робити добро, воно дорожче ніж золото
Ігор Калинець
«Про що розповіли незабудки»
Предмет: українське читання
Тема. Учись робити добро, воно дорожче ніж золото. Ігор Калинець «Про що розповіли Незабудки»
Мета: прищеплювати вміння працювати з текстом; удосконалювати навички правильного, виразного читання, вміння виділяти думку прочитаного, формувати запитання за змістом прочитаного тексту.
Удосконалювати розвиток мовленнєвого апарату і вимови.
Розвивати вміння висловлювати оцінні судження; читати виразно діалог в особах; голосом, інтонацією передавати настрій дійових осіб; навички самоконтролю.
Розвивати уяву та фантазію. Збагачувати активний словник учнів.
Виховувати бережне ставлення до природи; почуття вдячності за зроблене добро, бажання своїми вчинками приносити радість людям.
Обладнання: підручники, комп ’ ютер, мультимедійний супровід до уроку, індивідуальні картки «Бліц-контролю знань», робочий зошит з читання для 3 класу, авт. Павлюк І.Ю., індивідуальні сигнали, записи на дошці, виставка творчих робіт учнів.
Тип уроку: комбінований
Урок-діалог:
- Робота учнів у парах;
- Навчання умінню задавати запитання один одному;
- Визначення діалогу в тексті, виразне читання в особах;
- Інсценізування діалогу;
- Навчання умінню будувати діалог.
Хід уроку:
- Організаційна частина. Емоційний заряд доброти ( 0,5 хв.)
Учитель:
Будемо сьогодні, діти,
Світом вправно володіти,
Щоб добро зайшло в наш дім.
Будемо щасливі в нім.
Подивіться в очі товаришеві і подаруйте йому посмішку.
2. Визначення завдань уроку ( 0.5 хв.)
Сьогодні у нас пройде урок-діалог, цей урок – незвичайний. Він буде корисним, якщо на ньому буде довіра, повага, , сумісна праця, порозуміння.( На дошці – ромашка, на пелюстках написані ці слова). Читають хором.
Зверніть увагу на план нашого уроку: ( на дошці) Читають мовчки.
- Мовна розминка.
- Розчитування.
- Перевірка домашнього завдання.
- Працюємо над казкою.
- Віночок друзів.
- Підсумки.
А ще ми відправимося на цікаву прогулянку – побуваємо в казковому лісі, познайомимося з лісовими мешканцями.
У кінці уроку ми визначимо, яким вдався наш урок.
- Вправи на розвиток навичок читання (6 хв.)
Мовна розминка. (2 хв.) Учитель. Щоб ротик був слухняним ми завжди починаємо уроки читання з мовленнєвої розминки. В лісі нам зустрілися лісові мешканці: сорока та мудра сова. Вони підготували нам завдання.
Завдання сороки (робота в парах).
Вчитель: прочитайте один одному скоромовку у різних темпах (повільно – швидше – швидко)
У сороки білобоки - п’ ять малят сороченят
Усі чисто їсти хочуть,
Всім їм треба дати лад.
Перевірка трьох пар
Завдання мудрої сови (індивідуальна робота)
Вчитель: Прочитати слова на одному мовленнєвому видиху і знайти зайве.
Ворона, курка, горобець, зозуля, сова, одуд.
Лисиця, їжак, вовк, заєць, ворона.
Бджола, джміль, ворона, муха, комар.
Перевірка 2-3 учнів
Трошки втомилися та присіли відпочити на пеньок, аж тут вітерець крилом махнув, нам завдання ще сипнув:
Розчитування. (3 хв.)
Серед зеленої трави ми побачили красиві червоні квітки. Щоб дізнатися, що це за квіти відгадайте загадку.
Стоїть півень на току
У червонім ковпаку
Так, це маки.
Зараз ми прочитаємо оповідання, дізнаємось багато цікавого про ці красиві квіти та перевіремо техніку читання.
Відкрийте книги для бліц-контролю знань (авт.М.Беденко, О. Савельєв). Почали. Діти читають текст одну хвилину. Вчитель слідкує за секундомером та індивідуально слухає окремих учнів. Діти ставлять засічку, лічать та записують кількість прочитаних слів. Порівнюють з прочитаним на минулому уроці. Підносять зелені картки ті, хто прочитав більше, ніж раніше слів.
Червоні квіти маку серед яскравої зелені – частина літнього пейзажу. А ось у Гімалаях ростуть блакитні маки. А на півночі – жовті полярні. Всього існує 100 видів маку. Ще в давнину люди помітили дивовижну плодючість цієї рослини. У кожній коробочці – близько 30000 зерняток. У Стародавній Греції мак був символом богині родючості Гери. В українців його з давніх-давен обов ’ язково використовували у весільних обрядах. І, звичайно. Важко знайти українця, який би не любив солодкі булочки з маком.
Діти заповнюють в зошитах таблицю:
Кількість слів: 74. Час читання: 1 хв.
Швидкість читання:________слів на хвилину.
Аудіювання. Позначають правильну відповідь в зошитах:
- Що символізував мак у давніх греків?
а) родючість___ б) заможність_____ в) радість____
2. Маків якого кольору не буває?
а) червоного___ б) жовтого___ в) блакитного___ г) чорного___
3. У яких обрядах використовували мак?
А) поховальних___ б) поминальних___ в) весільних______
Перевірте правильність відповідей.
Піднесіть зелені сигнальні картки ті, хто дав вірні відповіді на всі запитання, а червоні – у кого є помилки. Всім бажаю уваги при читанні.
- Перевірка домашнього завданняпппп ( 7-8 хв.)
Учитель. Діти, ви були уважними під час мовної розминки. Тому я дуже сподіваюсь, що ви зможете отримати високі бали за домашнє завдання.
- Що було задано додому?
- Вчитися виразно читати уривок казки В. Скомаровського «Чому в морі вода солона?» , передати своє ставлення до дійових осіб казки інтонацією.
- Стислий переказ казки своїми словами;
- За бажанням намалювати малюнок до твору і підготувати монолог-представлення малюнка.
- Доки ми перевіряємо усні завдання, 4 учнів будуть вирішувати тестові завдання за твором «Чому в морі вода солона?» (Робочий зошит з читання, 3 клас,с.39)
- Читання дітьми уривка казки.
Додаткові запитання: (Ставить учитель)
- Яким змальовано у творі старшого брата?
- Яка риса була головною у його ставленні до життя?
- А що можна сказати про молодшого брата?
- Що в цій казці є чарівним? (Діти ставлять свої додаткові запитання та самостійно аналізують читання товаришів)
- Представлення дітьми малюнків.
Підсумок перевірки. Виставлення оцінок за роботу.
Учитель. Мені дуже сподобалось виразне читання учнів ____________ , малюнок та монолог _________ .
4.1. Актуалізація опорних знань (3 хв.):
Вчитель. Діти, над якою темою ми зараз працюємо на уроках українського читання? (Літературні казки)
Я записала для вас декілька речень, але їх кінцівочки загубились. Допоможіть, будь ласка, закінчити речення.
(Слайд 7)
Літературна казка – це… (казка, яка має автора )
Народна казка – це… ( казка, яку склав народ)
В казках завжди перемагає…. (добро)
На мою думку казки придумувались для того, щоб… ( Вислухати відповіді учнів)
Дякую за допомогу.
- Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроку. (3 хв.)
Вчитель. Сьогодні ми з вами знову попадемо в чарівний світ казки. В ній буде і фантазія, і правда, і мудра порада.
Казок чимало є на світі
І веселих, і сумних.
Хіба зможемо прожити
Ми без них?
Гуляючи лісовою стежкою, ми побачили красивий кущ шипшини і він розсипав червоні ягоди, зберемо їх та прочитаємо девіз нашого уроку. ( Учись робити добро, воно дорожче від золота)
- Як ви розумієте цей вислів?
- Сьогодні ми прочитаємо оповідання Ігора Калинця «Про що розповіли незабудки» ( тема записана на дошці) головна героїня якого дуже добра дівчина. На початку уроку ви вже дізнались багато цікавого про чарівну квітку – мак, віршик про цю квітку і починає нашу казку. А тепер прочитайте та відгадайте загадку, і дізнайтесь, які ще дійові особи зустрінуться нам в казці.
- Їх багато в лузі, в полі,
- Біля хати їх доволі,
- Зачаровані красою
- Стоїмо ми із тобою
- Ми зривати їх не будем,
- Хай приносять радість людям.
- Що це?
- Вчитель: Так, квіти. Мабуть у всьому світі нема людини яка б була байдужа до краси квітів. Вони мають щось привабливе, заворожуюче, чарівне. Тому багато видатних художників малювали їх на своїх картинах, а поети оспівували їх красу в віршах. Краса квітів не залишила байдужим і українського письменника Ігора Калинця. Він написав для нас казку, з якої ми дізнаємося, що квіти не тільки зачаровують нас красою, але можуть приходити на допомогу людям.
- На дошці: Учись робити добро, воно дорожче від золота. І, Калинець. Про що розповіли незабудки.
- Сприймання та усвідомлення нового матеріалу. Розвиток мовленнєвих умінь і навичок. (6 хв.)
Хвилинка відпочинку.
Ми завітали з вами в поле, давайте трохи відпочинемо на квітковому полі.
Встали, повернулись до мене. Подивіться, хто літає над квітками? Уявіть себе метеликами, помахали крильцями, присіли на квіточку, знову полетіли. Політали і сіли за парти.
Перш ніж читати казку проведемо словникову роботу.
Підберіть до слів їх значення
Літепло лісовик
Гайовик швидко
Хутко тепла вода
Скрута не пам ’ятає
Забудько важкий час
Літепло – тепла вода
Гайовик – лісовик
Хутко – швидко
Скрута - важкий час
Забудько - не пам ’ятає
- Первинне сприймання тексту.
Вчитель. Я прочитаю вам казку, а ви уважно слухайте. А коли я закінчу читати дайте мені відповідь на питання: Яка біда була у дівчинки?
а) виразне читання вчителя.
6.2. Перевірка первинного сприймання.
- Яка біда була у дівчинки? ( Вона все забувала)
Хто допоміг їй? (Квіти незабудки)
Подивіться на ці квіти. Це незабудки, вони красиво посміхаються нам і нагадують про щось приємне: про літо, сонечко, матусю, добрих друзів.
Давайте спробуємо присвятити їм віршик.
Хвилинка творчості
Розставити рядочки так, щоб получився віршик. ( Робота в парах)
В чистій росі умивала (3)
Коло струмочка (2)
Прокинулася Незабудка(1)
Синенькі очка. (4)
Прочитати віршик хором.
7. Повторне читання тексту учнями і робота над текстом. (12 хв.)
7.1) Читання казки учнями. Комбіноване читання (вголос-мовчки).
7.2) Робота з робочим зошитом з читання, с.40 Позначити правильні відповіді.
Дівчинці допомогли квіти, бабуся, тому що дівчинка
- Була справедлива
- Була смілива
- Була добра
Ким була старенька бабуся?
- Сусідкою
- Доброю чарівницею
- Перехожою
Чому дівчинка сумувала?
- Їй було шкода квітів
- Вона не мала друзів
- Вона все забувала
( перевірка розуміння прочитаного) Обмін зошитами. Взаємоперевірка. Колективна перевірка.
1) 3; 2) 2; 3) 3;
7.3) Поділ тексту на частини.
1 частина до слів «Пішла наша дівчинка до лісу…»
Про що розповідається в першій частині? (Дівчинка любить квіти, доглядає за ними, вона добра)
Який ще добрий вчинок зробила дівчинка? (Допомогла бабусі)
Яка головна думка цієї частини? (Дівчинка добра)
2 частина - до кінця казки.
Про що розповідається в другій частині? (Квіти і добра чарівниця допомагають дівчинці)
Яка головна думка цієї частини? (На добро добром відповідають)
7.4) Робота в групах. Вчитель: у кожного з вас на парті лежить квіточка. Маки – це перша група. Ваше завдання: підібрати слова, що характеризують дівчинку і відповідають на питання – яка?
Незабудки – це друга група. Назвати всі квіти, які ви пригадаєте, якого вони кольору?
Ромашки - це третя група, на пелюстках ромашки у вас записане прислів я, прочитайте його та поясніть (Добро не помре, а зло пропаде).
7.5 Читання діалогу в особах (інсценізація). Робота в парах.
1-й ряд - розмова квітів та чарівниці
2-й ряд - розмова дівчинки з незабудками
3-й ряд - розмова незабудок
Читають по три пари з кожного ряду.
7.6 Створення діалогу за малюнками та опорними словами. (Робота в парах)
Для того, щоб правильно створити діалог, що треба пригадати? ( правила створення діалогу)
7.7 Вправа «Мозковий штурм» (інтерактивний метод)
Вчитель: давайте пригадаємо правила ведення діалогу ( діти відповідають, а потім читають хором):
1) Бути ввічливими, привітними, доброзичливими.
2) Не перебивати співрозмовника.
3) Говорити чітко, конкретно, грамотно.
4) Слухати зацікавлено.
5) Чемно пояснити причину прохання чи відмови.
Ситуація: у бібліотеці. Мета: попросити бібліотекаря, щоб допоміг вам дібрати літературу для уроку природознавства про квіти, які занесені в Червону книгу України. ( готувати доповідь, урок природознавства, цікаво знати, рослини нашого краю)
Ситуація: мама з дочкою садять квіти на клумбі. ( посадити посередені клумби, по краях клумби, дзвіночки, нагідки, маки, незабудки)
- Підсумок уроку. Домашнє завдання (5 хв.)
Ось і добіг кінця наш урок.
«Мікрофон» ( інтерактивний метод)
- Як ви вважаєте він був корисним для вас ?
- Які види роботи запам’ ятались?
- Чи захотілось вам також посадити квіти вдома або біля школи?
Домашнє завдання: 1 варіант: читати виразно текст за особами;
2 варіант – підібрати прислів’я за змістом тексту;
3 варіант – скласти і записати 3-4 правила друзів природи.
Зараз за вікном зима, а навесні ми обов’язково попрацюємо на шкільній клумбі
Там посадимо ми квіти,
Будуть всі радіти діти,
Що краса цей світ врятує,
А добро хай владарює.
У нас залишилось не виконаним одне завдання. На уроці праці кожен з вас зробив яскраву паперову квітку, дома на ній ви записали добру справу, яку зробили.
Зараз ми з вами сплетемо віночок друзів або віночок доброти.
Серед холодної зими він буде зігрівати наші серця, нагадуючи про все добре, що ви зробили для людей.
Діти виходять до дошки кожен зі своєю квіткою, читають коротко про своє добре діло (1 речення), яке зробили, а вчитель прикріплює квіти до дошки у формі віночка.
Урок закінчено. (45 хв.)
|