Тема: Як зимують птахи і звірі.
Тип уроку : комбінований
Мета : Встановити взаємозв’язок між змінами в неживій природі, житті рослин та тварин, класифікувати їх. Розвивати уяву, мислення, мовлення, пам'ять , пізнавальну активність учнів. Виховувати любов до природи, бажання допомагати пташкам взимку.
Обладнання : ілюстрації пташок і звірів , годівничка, корм для пташок, таблиця «Хто де зимує», годівниці, диск із записом звуків зимового лісу, ноутбук.
Хід уроку
І.Оргмомент.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Яка пора року настала?
- Які зміни відбувались в природі?
- Як змінилося життя комах? Птахів? Звірів ?
- Чому відбувались такі зміни ?
ІІІ.Мотивація.
1.Слово вчителя
Іноді зима прекрасна. Легкий мороз,пухнастий сніг, сріблястий іній прикрашає дерева . Діти весело катаються з гори на лижах і санчатах.
А іноді – дмухне зима холодом , завіє хуртовиною, закрутить завією . Мороз аж тріщить . Замовкають пташки , ховаються в теплих житлах люди. Страшенно холодно .
Але не про примхи зими сьогодні піде розмова.
2.Відгадай загадки:
1.Міцний дзьоб він має
Комах з-під кори добуває (Дятел)
2.Довгі вуха, довгі ноги
Дім його завжди на волі:
Під кущем , у лісі, в полі.
Навіть пень його страхає…
Хто лякливого вгадає? (Заєць)
3.Хвостата , носата, руда і зубата,
Уміє нечутно ступати,
В курник залізати, тягнути курчата.
Як злодійку звати?(Лисиця)
4.Хоч не шию я ніколи,
А голок у мене доволі (їжак)
5.Бідовий хлопчина в теплій сірячині.
По дровах стрибає, крихти збирає (Горобець)
3.Бесіда.
- В яку групу можна об’єднати слова відгадки? (Тварини)
- Про яких тварин конкретно йдеться? (Птахи, звірі)
- Чим птахи відрізняються від інших тварин?
- За якими ознаками ми розпізнаємо звірів?
- Доведіть що звірі і птахи відносяться до живої природи.
- Як пов’язані між собою жива і нежива природа?
ІV.Нова тема.
1.Розповідь з елементами бесіди.
Отже надворі зима. Уявіть собі, що ми подорожуємо зимовим лісом. Вийшли за околицю міста.
А ось і перше засніжене деревце, а на ньому пташки . Придивіться , що за пташки завітали до деревця. (Дятел, горобець, снігур, синичка, ластівка, голуб, ворона)
- Які пташки зайві? Чому?
- Чому пташки відлітають у вирій?
- А як живеться зимуючим пташкам?
Взимку пташкам голодно і холодно. Але вони не бояться морозу, тому що тіло пташок вкрите теплим пір’ячком , а під ними росте густий пух.
Відшукати їжу під снігом дуже важко . А щоб не замерзнути пташкам потрібна енергія . Ми з вами знаємо що енергія – це їжа.
- Де пташка може знайти корм? Який?
- Що ми можемо зробити для пташок?
2.Робота з підручником
Ще більше про пташок ми дізнаємося зі статті с.94
1.Читання статті у підручнику
- що нового дізнаємося про пташок?
2.Гра «Нагодуй пташок»
Дітям пропонується вибрати з набору предметів їжу для пташок (насіння, білий хліб, сало, смажене насіння, чорний хліб, намистинки ) і розкласти до годівничок.
3.Робота у зошиті.
«Хто чим обідає»
Яких пташок бачите? З’єднайте стрілочкою пташку і корм, який їй підходить. Розмалюйте ту пташку яка вам сподобалась. (Взаємоперевірка зошитів)
V. Фізкультхвилинка.
VІ. Продовження вивчення нового матеріалу.
1.Відгадайте загадку
- Ще не впав на землю сніг -
Ми ховаємось в барліг
І до теплої весни
Поринаємо у сни (Ведмідь)
Правильно це ведмідь . Отже далі піде мова про звірів. Уявіть , ідемо ми зимовим лісом, а на зустріч нам ведмідь? Це так?
- А чому ні?
- Кого ще ми не побачимо у зимовому лісі?
- Чому?
Борсуки , ховрахи, їжаки, кажани, ведмеді взимку сплять. Цілісіньке літо вони готуються до зими . Нагулюють жир , заготовляють їжу, мостять гнізда, нори. Кажани ховаються у старих будівлях, на горищах , ведмеді сплять у барлозі , їжаки під пеньками.
Але не всі звірі сплять. Продовжуємо подорожувати лісом. Зараз нам самі звірі розкажуть як вони зимують.
2.Інсценування.
- Мене знають всі звірі. Я зайчик. На зиму моє хутро стає густішим і світлішим. Взимку я живлюся корою і гілками дерев та кущів, насінням бур’янів . Кожний кущик для мене може стати домівкою.
- А я – білочка. Живу в лісі , житло влаштовую в дуплах, а іноді між гілками дерев. Всередині гніздечко вистеляю мохом, сухою травою , литтями і щерстю.У такому гнізді тепло навіть у морози. На зиму я роблю запаси : горіхи, гриби, які легко потім знаходжу під снігом, завдяки доброму нюху. Взимку ховаюсь від холоду в гнізді, а в сильні морози дрімаю там кілька днів . Саме в цей час на мене може напасти мій лютий ворог – куниця.
- Так я така ! Знайомтесь я куниця! Я нічний звір . Живу на деревах . Весь день сплю у дуплах , в гніздах білок, лелек чи сорок. Люблю ласувати жабами, мишами. А взимку і білочку можу з’їсти . Бережись.
- А мене – красиву, пухнасту , руденьку знають всі. Я – лисичка. Від негоди і ворогів ховаюсь в норі. Живлюсь пташками, мишами, а при нагоді і зайчика молодого можу спіймати.
- А я – вовк . Я розумний, спритний і сильний хижак. Живлюся козулями, оленями, зайцями, дикими свинями. Але в взимку мені дуже важко наздогнати здобич. Від холодів я ховаюсь в лігві , яке будую серед коренів дерев у густих хащах.
Дякуємо вам звірі . Але ж у наших лісах водяться лосі, козулі, дикі кабани. А як же вони зимують?
3.Розгляньте малюнок у підручнику на с.95
- Подивіться , як людина допомагає звірам?
- Хто за професією ця людина?
- Що ще робить лісник?
VІІ. Узагальнення вивченого.
4.Гра «Хто де зимує?»
Заєць у дуплі
Білка під кущем
Ведмідь у лігві
Вовк у барлозі
Мурашки під корінням пенька
Жаби у мурашнику
Їжак на дні ставка, у мулі
Змія під купою листя
Кажани у печерах і будівлях
VІІІ. Підсумок уроку
- Чи сподобався урок?
- Який висновок можемо зробити?
ІХ,Д/з с.94-95, заготовити їжу для пташок.
|